Spelansvar

Ansvarsfullt spelande

Vi på William Hill vill att du ska njuta av din spelupplevelse på nätet. Vi erbjuder spel som en trevlig nöjesaktivitet och vi anser att spelande endast kan förbli ett nöje om du har kontroll och spelar ansvarsfullt.

I det här avsnittet erbjuder vi råd och instruktioner om hur du kan hålla koll på ditt egna, en familjemedlems eller en väns spelande.

För att hjälpa dig som spelare, erbjuder vi råd och verktyg för att hjälpa dig att begränsa ditt spel. Dessa råd och verktyg ger dig kontroll över både tid och pengar du spenderar på ditt spel. Individuellt personligt ansvar spelar en stor roll för att använda verktygen vi erbjuder, om du är orolig att du kommer undvika våra verktyg med vilje, vänligen sök råd från en hjälporganisation specialiserad på spelproblem.

Tips till ansvarsfullt spelande

Vi anser att spel alltid borde vara en trevlig nöjesaktivitet. Dessa enkla tips kan hjälpa dig att se till att ditt spel inte blir ett problem.

  • Spel bör vara underhållande och inte ses som ett sätt att tjäna pengar.
  • Satsa förnuftigt och jaga aldrig dina förluster.
  • Spela bara för vad du har råd att förlora.
  • Kontrollera hur mycket tid du spenderar med att spela.
  • Balansera spel med andra aktiviteter. Om spel är din enda form av underhållning, tänk på om du fortfarande har kul.
  • Ta regelbundna pauser från ditt spelande. Att spela kontinuerligt kan leda till att du förlorar tid och perspektiv.
  • Spela inte när du är påverkad av alkohol eller när du är upprörd eller deprimerad.
  • Tänk på hur mycket pengar du spenderar på spel. Du kan se din aktivitet i din kontohistorik.
  • Om du behöver prata med någon om spelproblem kan du kontakta vår kundtjänst eller en hjälporganisation för spelproblem.

Är du en orolig vän eller familjemedlem?

Nedan finns sätt du kan stödja någon med ett spelproblem och hur man kan hanterar det.

Följande frågor kan besvaras av individen själv eller av deras vän eller familj:

  • Stannar du borta från arbete eller skola för att spela?
  • Spelar du för att fly från problem i ditt liv (tristess, olyckligt hemliv etc.)?
  • Om du får slut på pengar när du spelar, känner du dig då förlorad och förtvivlad och vill skaffa fram pengar för att spela igen så snart som möjligt?
  • När du har förlorat, känner du att du måste försöka vinna tillbaka dina förluster så snart som möjligt?
  • Har du ljugit, stulit eller lånat bara för att få pengar till att spela eller betala spelskulder?
  • Har du någonsin ljugit för att dölja hur mycket pengar eller tid du har spenderat på spel?
  • Spelar du tills dina sista ören är borta, även om det är för din bussresa hem eller för mat?
  • Hamnar du i skuld på grund av ditt spelande?
  • Har andra någonsin kritiserat ditt spelande?
  • Är du motvillig att spendera “spelpengar” på något annat?
  • Har du förlorat intresse för din familj, vänner eller andra tidsfördriv?
  • Sätter du spel före din familj och andra nära och kära?
  • Gör gräl, frustrationer eller besvikelser att du vill spela mer?
  • Känner du dig deprimerad eller självmordsbenägen på grund av ditt spelande?

Ju mer du eller din vän/familjemedlem svarar ja på dessa frågor, ju mer sannolikt är det att du eller de kan ha ett spelproblem.

Spelproblem är seriöst och kan få en betydande inverkan på människors liv. Om du vill söka hjälp och råd om hur du hanterar dina spelnivåer rekommenderar vi att du kontaktar en av följande hjälporganisationer specialiserad på spelproblem:

Stödlinjen: https://stodlinjen.se
Gambling Therapy: https://www.gamblingtherapy.org/sv
GamCare: https://www.gamcare.org.uk/

Hur kan jag begränsa mitt konto?

När du är inloggad på ditt konto har du tillgång till våra ansvarsfulla spelverktyg via högra menyn. Om du navigerar till menyn Ansvarsfullt spelande hittar du flera verktyg tillgängliga för dig. De verktyg vi erbjuder är:

Sessions tidsgräns
Med “Sessions tidsgräns” kan du ställa in en tidsperiod då du kommer att loggas ut från ditt konto utan varsel när den valda tiden har gått ut.

Inloggningsgräns
Med inloggningsgränser kan du ange en daglig, veckolig och/eller månadsgräns för hur länge du kan vara inloggad på våra sajter. När en gräns nås kommer du automatiskt att loggas ut från vår hemsida och kommer inte att kunna logga in igen förrän gränsen har gått ut.

Ta en paus
Alternativet “Ta en paus” ger dig möjlighet att blockera ditt konto under en viss tidsperiod. Under den här tiden kommer du inte att kunna logga in. Ditt konto öppnas automatiskt igen när den valda tiden har gått ut.

Självutslutning
Om du anser att du riskerar att utveckla ett spelproblem eller tror att du för närvarande har ett spelproblem, var vänlig och överväg självuteslutning. Under en självuteslutningsperiod kan du inte använda ditt konto för att spela. Det kommer inte att vara möjligt att öppna ditt konto av någon anledning och vi kommer att göra allt vi kan för att upptäcka och stänga nya konton som du eventuellt försöker öppna. Om du väljer att självutesluta rekommenderar vi starkt att du också självutesluter dig via Spelpaus.se vilket är det nationella självuteslutningssystemet.

Insättningsgränser
Det är obligatoriskt för alla svenska spelare att ha en daglig, veckovis och månadsvis insättningsgräns. Alla nya spelare måste sätta gränser innan de kan göra insättningar och börja spela. Ta din tid när du ställer in dina insättningsgränser för att se till att de är relevanta för dig. Du kan alltid minska och öka dina insättningsgränser från ditt konto. En minskning av dina gränser kommer att få omedelbar effekt, medan en ökning av gränserna kommer att träda i kraft efter en period på 72 timmar.

Omsättningsgränser
Omsättningsgränser gör att du kan begränsa det belopp du vill satsa per dag och/eller månad. Observera att omsättningsgränser inte tar hänsyn till insättning och förlust utan gäller bara för den faktiska omsättningen, dvs om du satsar 10 sek har du omsatt 10 sek.

Förlustgräns
Med förlustgränser kan du ange hur mycket du är villig att förlora per dag, vecka och/eller månad. Förlustgränser tar inte hänsyn till vinster.

Självtest
Är du nyfiken på din spelstil och vill få en bättre idé om hur positiv den är? Vi har tagit fram ett test som hjälper dig lista ut var du befinner dig med ditt spelande.

Spelpaus.se

Spelpaus.se är svenska Spelinspektionens nationella självavstängningsregister. Om du utesluter dig via spelpaus.se kommer du att bli utesluten från alla speloperatörer som innehar en svensk spellicens. Vänligen hitta en direktlänk till Spelpaus.se här.

Föräldrakontroll

Endast över 18 år:

I Sverige är det olagligt för någon som är yngre än 18 år att spela. William Hill förbehåller sig rätten att begära bevis på ålder från alla kunder och att utföra kontroller för att verifiera den information som lämnas in.

Kundkonton kan spärras och medel kvarhållas tills ett tillfredsställande åldersbevis ges.

Föräldrakontroll:

Det finns ett antal tredjepartsapplikationer som föräldrar eller vårdnadshavare kan använda för att kontrollera eller begränsa användningen av deras dators tillgång till internet.

Dessa inkluderar:

  • Net Nanny filtreringsprogram skyddar barn från olämpligt webbinnehåll www.netnanny.com
  • CYBERsitter filtreringsprogram ger föräldrar möjlighet att blockera vissa webbplatser: www.cybersitter.com

Det finns också ett antal företag som tillhandahåller programvara som efter att ha installerats gör det möjligt att helt blockera enskilda datorer från att komma åt spelsajter, dessa inkluderar:

Klagomål

William Hill strävar efter att göra din spelupplevelse så trevlig som möjligt. Tyvärr kan det finnas tillfällen när en spelare är missnöjd med kvaliteten av en produkt eller kundtjänst. Spelaren kan då lämna ett formellt klagomål via e-post till kundtjänst: kundservice@williamhill.se. Vi strävar efter att bekräfta klagomålet inom 24 timmar efter mottagandet.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har lösts eller behandlats och du har utnyttjat vår klagomål procedur fullständigt men förbli missnöjd med vår lösning, kan du kontakta Konsumentverket. Deras kontaktuppgifter finns på deras hemsida: https://www.konsumentverket.se/

Det är viktigt att endast klagomål av allvarlig art vidarebefordras till Konsumentverket.

Vi lagrar cookies i din webbläsare och din IP-adress för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats.